Na pewno kojarzysz Neila Armstronga, ale czy wiesz ile osób było zaangażowanych w jego pierwszy krok na księżycu? Od 1961 roku, kiedy prezydent USA John F. Kennedy wytyczył misję wylądowania na księżycu, do lądowania w dniu 20 lipca 1969, działania pochłonęły 22 mld $, a był w nie zaangażowany cały ekosystem nauki, biznesu i technologii.

Od tej historii zaczęła swoją prezentację o inteligencji sieciowej dr Daria Tataj. Dzięki jej badaniom powstało pojęcie Network Thinking opisujące naszą inteligencję sieciową “Network IQ Indeks”.

Z badań wynika, że choć praktycznie każdy ma dostęp do sieci, choćby przez telefon, to nie każdy potrafi z tego skorzystać. Zdefiniowano zbiór 7 kompetencji, które są potrzebne, żeby stać się influencerami w swoim środowisku:

7 kompetencji Network Thinking:

✏️ budowanie strategii sieci.

🌐 tworzenie sieci,

💯 angażowanie innych,

⚡ łączenie komunikacji online i offline,

✉️ współpraca w różnorodnych środowiskach,

👐 zdolność przekazywanie władzy innym,

🎙️zdolność wpływania na wspólnotę.

„Network IQ Indeks” Test na inteligencję sieciową jest do kupią na stronie www.tatajinnovation.com.

Uczestnicy webinaru mogą go otrzymać darmowy dostęp do testu w języku Polskim zgłaszając się na adres: fip@not.pl. W sierpniu test będzie dostępny ze zniżką 50%.

Link do nagrania ze spotkania znajduje się na końcu artykułu.

 

Na webinarze przedstawiała 3 studia przypadków:

EIT: Europejski Instytut Innowacji i Technologii (European Institute of Innovation & Technology)

Dziś największą siłą tej placówki jest kontakt pomiędzy jej absolwentami i pracownikami. Jest to połączenie między przedsiębiorcami, a naukowcami, w celu rozwiązywania globalnych problemów. Aby stworzyć coś innowacyjnego należy połączyć przedstawicieli różnych środowisk, które Pani Daria zakwalifikowała następująco:

  • nauka,
  • biznes,
  • edukacja,
  • wielki przemysł.

W EIT kładzie się nacisk na połączenie innowatorów i przedsiębiorców.

Eindhoven Engine

 

W miejscowości zamieszkałej przez ok 200 tys. mieszkańców, która nie jest stolicą kraju “produkuje się” 4 patenty dziennie. Jak to możliwe? Dzięki łączeniu ludzi z całego świata oraz jasno zdefiniowanej misji projektów, które są realizowane. Pozwala to na współpracę osób z różnych środowisk w projektach, które początkowo nie mają jasno ustalonych mierzalnych celów.

Tataj Innovation

Pewnie już wiesz, że mając 3-4 znajomych nasza sieć kontaktów umożliwia dotarcie do prawie każdego na świecie (zgodnie z hipotezą 6 stopni oddalenia Stanleya Milgrama i Jeffreya Traversa). Jednak trzeba wiedzieć do kogo chcemy dotrzeć, żeby te kontakty pomogły nam w naszych działaniach biznesowych, naukowych, w rozwoju osobistym albo aktywności społecznej.

Metodologia Tataj Innovation podpowiada jak dotrzeć do właściwej osoby. Badania w praktyce pokazały, że zdolność tworzenia sieci jest realizowana tworzona się w czasie.

Są 4 pytania na które należy odpowiedzieć:

  1. Jaki jest mój cel?
  2. Jakie są moje kluczowe wspólnoty?
  3. Kim jest właściwa osoba, której potrzebuje?
  4. Jak “połączyć wątki” czyli stworzyć relację do działania?

Pani Daria jasno wskazuje, że trudno jest być dziś liderem bez social mediów. Pozwalają one utrzymać kontakt, wiedzieć o tym co się dzieje na świecie oraz komunikować o swoich działaniach. Doktor Tataj proponuje poświęcenie 10 minut dziennie na aktywność w portalu LinkedIn, aby poznawać osoby, na których nam zależy oraz dać się odnaleźć innym.

Podsumowanie:

Nie ma osób wykluczonych. Dziś prawie każdy ma dostęp do internetu w telefonie, dzięki czemu może korzystać z internetowych społeczności jak LinkedIn i nawiązywać kontakty. Pani Daria współpracuje z osobami z całego świata i w każdym wieku, które angażują się poprzez współpracę online.

Zachęcam do obejrzenia a całego spotkania, które jest dostępne na YouTube.

Autor tekstu Kamil Nawirski