Na pewno kojarzysz Neila Armstronga, ale czy wiesz ile osób było zaangażowanych w jego pierwszy krok na księżycu? Od 1961 roku, kiedy prezydent USA John F. Kennedy wytyczył misję wylądowania na księżycu, do lądowania w dniu 20 lipca 1969, działania pochłonęły 22 mld $, a był w nie zaangażowany cały ekosystem nauki, biznesu i technologii.
Od tej historii zaczęła swoją prezentację o inteligencji sieciowej dr Daria Tataj. Dzięki jej badaniom powstało pojęcie Network Thinking opisujące naszą inteligencję sieciową “Network IQ Indeks”.
Z badań wynika, że choć praktycznie każdy ma dostęp do sieci, choćby przez telefon, to nie każdy potrafi z tego skorzystać. Zdefiniowano zbiór 7 kompetencji, które są potrzebne, żeby stać się influencerami w swoim środowisku:
7 kompetencji Network Thinking:
✏️ budowanie strategii sieci.
🌐 tworzenie sieci,
💯 angażowanie innych,
⚡ łączenie komunikacji online i offline,
✉️ współpraca w różnorodnych środowiskach,
👐 zdolność przekazywanie władzy innym,
🎙️zdolność wpływania na wspólnotę.
„Network IQ Indeks” Test na inteligencję sieciową jest do kupią na stronie www.tatajinnovation.com.
Uczestnicy webinaru mogą go otrzymać darmowy dostęp do testu w języku Polskim zgłaszając się na adres: fip@not.pl. W sierpniu test będzie dostępny ze zniżką 50%.
Link do nagrania ze spotkania znajduje się na końcu artykułu.
Na webinarze przedstawiała 3 studia przypadków:
EIT: Europejski Instytut Innowacji i Technologii (European Institute of Innovation & Technology)
Dziś największą siłą tej placówki jest kontakt pomiędzy jej absolwentami i pracownikami. Jest to połączenie między przedsiębiorcami, a naukowcami, w celu rozwiązywania globalnych problemów. Aby stworzyć coś innowacyjnego należy połączyć przedstawicieli różnych środowisk, które Pani Daria zakwalifikowała następująco:
- nauka,
- biznes,
- edukacja,
- wielki przemysł.
W EIT kładzie się nacisk na połączenie innowatorów i przedsiębiorców.
Eindhoven Engine
W miejscowości zamieszkałej przez ok 200 tys. mieszkańców, która nie jest stolicą kraju “produkuje się” 4 patenty dziennie. Jak to możliwe? Dzięki łączeniu ludzi z całego świata oraz jasno zdefiniowanej misji projektów, które są realizowane. Pozwala to na współpracę osób z różnych środowisk w projektach, które początkowo nie mają jasno ustalonych mierzalnych celów.
Tataj Innovation
Pewnie już wiesz, że mając 3-4 znajomych nasza sieć kontaktów umożliwia dotarcie do prawie każdego na świecie (zgodnie z hipotezą 6 stopni oddalenia Stanleya Milgrama i Jeffreya Traversa). Jednak trzeba wiedzieć do kogo chcemy dotrzeć, żeby te kontakty pomogły nam w naszych działaniach biznesowych, naukowych, w rozwoju osobistym albo aktywności społecznej.
Metodologia Tataj Innovation podpowiada jak dotrzeć do właściwej osoby. Badania w praktyce pokazały, że zdolność tworzenia sieci jest realizowana tworzona się w czasie.
Są 4 pytania na które należy odpowiedzieć:
- Jaki jest mój cel?
- Jakie są moje kluczowe wspólnoty?
- Kim jest właściwa osoba, której potrzebuje?
- Jak “połączyć wątki” czyli stworzyć relację do działania?
Pani Daria jasno wskazuje, że trudno jest być dziś liderem bez social mediów. Pozwalają one utrzymać kontakt, wiedzieć o tym co się dzieje na świecie oraz komunikować o swoich działaniach. Doktor Tataj proponuje poświęcenie 10 minut dziennie na aktywność w portalu LinkedIn, aby poznawać osoby, na których nam zależy oraz dać się odnaleźć innym.
Podsumowanie:
Nie ma osób wykluczonych. Dziś prawie każdy ma dostęp do internetu w telefonie, dzięki czemu może korzystać z internetowych społeczności jak LinkedIn i nawiązywać kontakty. Pani Daria współpracuje z osobami z całego świata i w każdym wieku, które angażują się poprzez współpracę online.
Zachęcam do obejrzenia a całego spotkania, które jest dostępne na YouTube.