Pandemia to trudny czas dla każdego przedsiębiorstwa, a już szczególnie dla firm produkcyjnych. Jak sobie poradzić z kryzysem? Które działania można realizować, pracując zdalnie bez względu na ich specyfikę?
W ramach cyklu Webinary Inżynierów Przyszłości zaprosiliśmy Agatę Duliniec, prezes zarządu, Gniotpol Trailers, aby opowiedziała, jak działała jej firma w tym specyficznym czasie. Poniżej prezentujemy kilka wniosków ze spotkania.
Zarządzanie w czasie pandemii
Po pierwsze, nowe procedury. Szybkie ustalenie, spisanie, a następnie wdrożenie procedur pozwala uniknąć nieporozumień, a pracownikom zapewnia poczucie bezpieczeństwa. Mają świadomość, że dostosowano działania do aktualnej sytuacji.
Nowe procedury w firmie Gniotpol Trailers:
- pomiar temperatury na wejściu,
- maseczki oraz rękawiczki,
- płyn do dezynfekcji.
Istotna jest także komunikacja. W momencie, kiedy wielkie marki z oddziałami w całej Polsce straszą masowymi zwolnieniami, w sklepie nie można dostać makaronu, a nagłówki krzyczą o najgorszym, łatwo ulec wizji apokalipsy. Jak temu zapobiec? Dzięki otwartej, transparentnej komunikacji.
W przypadku Gniotpol Trailers prezes zarządu kierowała do swoich pracowników co tydzień list otwarty. Dużą zaletą pisemnej formy był fakt, że pomimo dwóch zakładów produkcyjnych i zatrudnienia ponad 200 osób, każdy dostawał identyczne informacje, a przez to łatwiej było uniknąć nieporozumień.
Kolejną pomocną praktyką są mastermindy, czyli najczęściej kilkuosobowe spotkania z ludźmi, którzy mają podobne cele. Celem może być na przykład założenie własnej firmy albo rozkręcenie swoich działań promocyjnych w internecie. Regularne spotkania sprawiają, że każdy może wyrazić swoją opinię lub podzielić się doświadczeniem.
Agata Duliniec jako przykład podaje Międzynarodową Akademię Zarządzania, która skupia około dwudziestu dyrektorów firm produkcyjnych na terenie województwa opolskiego i działała już przed pandemią (w trakcie lockdownu spotykano się online).
Mastermindy to doskonała okazja, aby uczyć się na błędach. Niekoniecznie swoich.
Wykształcenie techniczne, a prowadzenie firmy produkcyjnej
Podczas webinaru poruszono również tematy niepowiązane z sytuacją epidemiczną, np. czy trzeba mieć wykształcenie techniczne, aby prowadzić zakład produkcyjny?
Prezes zarządu firmy Gniotpol Trailers, która znalazła się w rankingu tysiąca europejskich najszybciej rozwijających się firm, uważa, że nie jest to wymagane, ale znacząco pomaga. Jej zdaniem w branży produkcji pojazdów, gdzie dominują głównie mężczyźni, wiedza buduje pewność siebie oraz zmienia podejście współpracowników.
Jak budować autorytet?
Pojawiło się także pytanie od uczestników spotkania na temat autorytetu – jak go budować? Pierwszą podaną cechą było zaangażowanie. Ludzie chcą z nami pracować, jeżeli widzą nasz entuzjazm. Później wymieniono dawanie przykładu oraz autentyczność i spójność.
Na dwie ostatnie cechy zwrócono uwagę na przykładzie Agaty Duliniec. Gniotpol Trailers to firma rodzinna założona na początku transformacji systemowej w 1989 r. Niektórzy pracownicy są zatrudnieni już od kilkunastu lub kilkudziesięciu lat. Obecna prezes zarządu twierdzi, że długoletnia kadra zidentyfikuje ,,każdą ściemę’’.
Na jakie cechy zwraca uwagę pracodawca?
Zadano również pytanie o to, jakie cechy przykuwają uwagę pracodawcy. Według prezeski ważną umiejętnością, o której ostatnio sporo się mówi, jest inteligencja emocjonalna. Empatia oraz zrozumienie pomaga w budowaniu zespołu, dlatego są to szczególnie istotne umiejętności wśród kadry zarządzającej.
Słuchając tego webinaru, można dojść do wniosku, że najważniejszym krokiem w sytuacji kryzysowej – a taką z pewnością była pandemia – jest działanie. Nie można zamknąć na kolejne tygodnie firmy, by zobaczyć, co się stanie. Szybkość ustalenia nowych procedur oraz sprawność ich wprowadzenia może decydować o przyszłym sukcesie lub porażce firmy, dlatego warto wyciągać lekcje z działań innych firm, aby w razie potrzeby móc je wykorzystać u siebie.
Całe spotkanie można obejrzeć na naszym YouTubie.